Cursussyllabus

Een puzzel met stukken in drie fases

0.De onderbouw van

Urban Education

1.Voorbereidende opdrachten

(formatief)

2.Definitieve beoordeling

(summatief: op punten)

In deze sectie vind je de nodige referentiekaders, debatten en casussen om via collaboratief onderzoek zicht te krijgen op kenmerken, troeven en uitdagingen van grootstedelijk onderwijs.

Via een reeks van opdrachten zet je stappen op weg naar de eindproducten voor Urban Education. Deze zijn bedoeld om je van feedback te voorzien. Ze tellen niet mee voor de eindscore.

In deze sectie horen de definitieve opdrachten en de examens, waarvan de beoordeling gebruikt wordt voor je eindscore voor Urban Education.

 

 

Modules: De onderbouw om grip te krijgen op grootstedelijk onderwijs: referentiekaders, debatten en casussen.

 

0.1 Wat is Urban Education en hoe vullen we het in? 

In deze rubriek krijg je een korte inleiding omtrent het opzet van Urban Education, de definitie en invalshoeken die we hanteren en enkele sleutelcijfers.

0.2 Vier debatten en acht cases

Urban Education kan je via veel invalshoeken benaderen. We zoomen in op vier debatten, waaraan we telkens twee casussen koppelen om het debat meer ‘tastbaar’ te maken. Het gaat meer bepaald om de volgende vragen: onderwijs van wie/voor wie? (fiche 1 & 2); schoolinfrastructuur van/voor de 21ste eeuw (fiche 3 & 4); de school als sociale ladder en knooppunt voor intercultureel contact (fiche 5 & 6); de school als eiland of als netwerk? (fiche 7 & 8). Aan elke casus worden sleutelcijfers en enkele inzichten uit vakliteratuur gekoppeld. Je kan hierop voortbouwen in functie van de literatuurstudie die je zal uitvoeren in het kader van je onderzoekposter.

Selecteer één of meerdere van die debatten als uitgangspunt voor je onderzoek in teamverband.

0.3 Workshops om je focus te verbreden en/of te verdiepen: de paradox van meertaligheid; Democratische Dialoog (enkel synchroon in contact in Etterbeek); Schoolinfrastructuur van/voor de 21ste  eeuw.

Hier kan je twee workshops vinden die fysiek dan wel online aangeboden worden, om een meer diepgravend zicht te krijgen op enkele debatten omtrent onderwijs in een grootstad/een territorium vol diversiteit.  Gebruik inzichten uit de workshops om een kennisbasis te leggen voor het onderzoeksonderwerp voor je poster en voor (voor VUB-studenten) de opdrachten omtrent onderwijsvisie.

0.4 Dieper graven: hoe begin je aan een beschrijvend (mini)onderzoek

Een van de eindproducten (goed voor 70% van de eindscore voor VUB-studenten en 50% van de eindscore voor EhB-studenten) voor Urban Education is een academische poster. Het onderwerp bepaal je samen met je teamleden zelf (gebruik de debatten van rubriek 0.2 als invalshoek). Selecteer twee scholen naar keuze (in Brussel en/of Vlaanderen en/of Wallonië) om een beschrijvende case-study uit te voeren. Op deze pagina kan je meer informatie vinden over a) de onderzoekcyclus, b) de probleemstelling en het stellen van een SMART-onderzoeksvraag en c) mogelijke informatiebronnen voor je onderzoek.  

0.5 Samen onderzoeken: grootstedelijke uitdagingen aanpakken doe je via samenwerking in teamverband.

De opdrachten voor het stadslabo van Urban Education maak je in team-verband. Op deze pagina krijg je meer inzicht in de verschillende rollen die in een team kunnen ingenomen worden en succesformules of valkuilen er verbonden zijn aan het werken in team-verband. De voorbereidende opdracht voor het startmoment bereid jullie hierop ook voor. 

0.6 Wetenschapscommunicatie: de ingrediënten van een academische poster.

Over de resultaten van je onderzoek in teamverband rapporteer je onder de vorm van een academische poster. Via deze pagina krijg je meer informatie over het opzet en de invulling van zo'n poster (rubriek met evaluatiecriteria). 

0.7 Visie helpt je jouw onderwijskundige en pedagogisch-didactische keuzes te maken (enkel VUB-studenten)

In dit onderdeel staan we je bij om een persoonlijke, gefundeerde kijk op onderwijs te ontwikkelen. We reiken je daartoe het specifieke begrippenkader, enkele filosofische uitgangspunten en wat humanistisch geïnspireerde overwegingen aan; kortom, we zetten je op weg om jouw embryonale ideeën omtrent educatie vorm te geven in een korte tekst. 

 

1. Voorbereidende opdrachten (formatief)

 

1.1 Word deel van een onderzoeksteam!

Binnen Urban Education gaan we voor ‘gemengde’ teams, waarbij je zal samenwerken met collega-studenten die een ander profiel hebben. Een dergelijk team bestaat uit vier tot zeven studenten (voor de campussen VUB-Etterbeek en EHB-Kanal bestaat een team doorgaans uit vier VUB-studenten en twee of drie EHB-studenten). Het Urban Education-team stelt de onderzoeksteams samen en communiceert de samenstelling vóór de stadswandeling.   

Voor elk Urban Education-onderzoeksteam maken we een MS Teams-groep aan om de onderlinge communicatie te faciliteren.

Doe de Belbin-test om je eigen sterktes wat betreft samenwerking in kaart te brengen: voorbereidende opdracht # 1.

 

1.2 Een interactieve stadswandeling in Brussel als kader voor je onderzoek (zie module STARTstadswandeling voor het programma).

Samen met je teamgenoten ontdek je op zaterdag 19 oktober (semester 1) of zaterdag 4 maart (semester 2) al wandelend via opdrachten enkele debatten omtrent grootstedelijk onderwijs. Onze startlocatie en werkplek is het GO4cITy! Atheneum in Molenbeek (Picardstraat 172, 1080 St. Jans-Molenbeek). Via een fotografisch essay rapporteer je over de stadswandeling met de vier deelopdrachten (zie de link naar de module STARTstadswandeling hierboven) en werk je via een fotografisch essay toe naar een probleemstelling voor je onderzoek en je academische poster. Je sluit af met een eerste stap in jullie onderzoeksproces en met een taakverdeling waarbij elk teamlid op een evenwaardige manier aan het werk wordt gezet.

    • Voorbereidende opdracht # 2: Een fotografisch essay met een probleemstelling als richtingwijzer
    • Voorbereidende opdracht # 3: Mindmap onderzoeksdesign
    • Achtergrondinformatie? Maak gebruik van de fiches die je hoger (zie 0.2) al tegenkwam. 

 

1.3 Opinie en visie over onderwijs/het leraarschap [enkel VUB-studenten].

Bij het begin van je opleiding tot leerkracht geef je aan wat jij op dat moment ziet als essentie van het leraarschap. Je doet dat door middel van een tweet, enkele kernwoorden en een korte tekst. Dit document gebruik je om jezelf te introduceren bij ROH. Na je eerste stage-ervaring, diverse instructies omtrent onderwijsfilosofie en feedback binnen ROH vorm je deze tekst om in jouw visie omtrent het leraarschap. Deze tekst is onderwerp van de summatieve evaluatie en dient als je eerste toetssteen wanneer je aan de slag gaat als leerkracht.

1.4 Sessie Reflecterend & Onderzoekend Handelen 1 & 2 [enkel VUB-studenten].

Tijdens de ROH-sessie reflecteer je op een kritische en constructieve manier met je medestudenten over je opinie over onderwijs/het leraarschap. Je bereidt deze sessie voor aan de hand van de voorzorgopdracht en verwerkt na de sessie je nieuwe inzichten tot je eerste schrijven van je onderwijsvisie op het leraarschap.

 

1.6 De voorlopige (draft) versie van je academische poster.

Heb je de voorgaande stappen goed doorlopen, dan ben je in principe met je team al aardig op weg om je eindproduct voor het stadslabo, de academische poster, tot een goed einde te brengen. Maak eerst een "draft"-versie van je onderzoeksposter. Dien deze in op Canvas. Tijdens een contactmoment (zie de kalender voor de precieze datum, per campus) krijg je feedback en feed forward, als opstap naar de uiteindelijke en definitieve versie van je onderzoeksposter. 

 

2. Definitieve opdrachten (summatief: op punten) - zie ook : evaluatie

 

Voor VUB-studenten

  • Definitieve academische poster

Deze definitieve academische poster is het sluitstuk van je onderzoek in teamverband. Verwerk de feedback die je kreeg op de draft-versie die je eerder indiende.  

Deze poster is goed voor 70% van je eindscore; een peer assessment corrigeert de score naar boven of naar onder; om te slagen op Urban Education is een minimum score van 7/20 op dit onderdeel (zie boven ook rubriek 0.6 poster) vereist.

Voeg het logboek van je onderzoek toe (dit logboek wordt niet geëvalueerd). 

 

  • Van opinie naar visie 

Deze opdracht omtrent je Visie op het leraarschap is goed voor 15% van de eindscore; om te slagen op Urban Education is een minimum score van 7/20 op dit onderdeel (zie hoger ook rubriek 0.7 onderwijsvisie) vereist. Er wordt nagegaan of de gevraagde elementen aanwezig zijn, of er een groei van opinie naar visie kan worden vastgesteld en in welke mate de visie onderbouwd is. 

  • Opdrachtenportfolio Reflecterend & Onderzoekend Handelen (ROH)

Je inbreng voor de leerlijn reflecterend en onderzoekend handelen wordt procesmatig beoordeeld, aan de hand van een opdrachtenportfolio. Hiervoor krijg je een pass or fail-beoordeling. Meer informatie over de evaluatie van ROH vind je hier.

 

 

Voor EHB-studenten

  • Definitieve academische poster

Deze academische poster is het sluitstuk van je onderzoek in teamverband. Verwerk de feedback die je kreeg op de draft-versie die je eerder indiende. Rubric met evaluatiecriteria.

[50% van de eindscore voor studenten EHB – een peer assessment corrigeert de score naar boven of naar onder].

  • Examen: voor EHB-studenten: mondelinge verdediging van de academische poster,
    • 25% van de eindscore voor de individuele presentatie van de poster (presentatie) 
    • 25% van de eindscore voor mondeling beantwoorden van vragen over de poster en het onderzoek (mondeling examen)

 

 

 

 

 

 

 

Cursusoverzicht:

Datum Details Inleverdatum